Toastmaster til bryllup
/En toastmaster har et stort ansvar i bryllup, men hvem kan egentlig være toastmaster, hva har en toastmaster ansvar for og hva gjør du om du blir spurt om å være toastmaster?
Her får du svar på alt du trenger å vite om toastmaster til bryllup.
Hva er en toastmaster?
En toastmaster er personen som hovedsakelig har ansvar for å holde styr på- og introdusere taler i bryllupet. Derfor er en toastmaster gjerne en person som er flink til å snakke og er morsom.
En toastmaster spiller en viktig rolle i bryllup, derfor bør du tenke deg godt om før du velger ut en toastmaster. Her vil vi gjerne hjelpe deg med å gjøre valget litt lettere.
Hvem skal være toastmaster?
Tradisjonelt sett er det typisk at brudens far, forlover eller brudgom stiller som toastmaster, men det har også blitt mer og mer populært å booke en profesjonell toastmaster.
Venner eller familie
Det er en del ting du bør tenke på før du spør onkel eller en venn om å stille som toastmaster; en toastmaster har nemlig et veldig stort ansvar i et bryllup og det er en hel jobb i seg selv.
En toastmaster gjør mer enn å klirre i glasset og introdusere neste taler. Toastmasteren skal lage god stemning, passe på at programmet for bryllupstalene går som det skal. Ikke minst er det en rekke oppgaver bak kulissene hvor de er nødt til å kommunisere med alle fra kjøkkenpersonale til bryllupsfotografen.
Om du spør en venn eller et familiemedlem om å være toastmaster bør de derfor være klar over hvilket ansvar de tar på seg. Som brudepar bør dere være klar over hvilket ansvar dere legger på personen, og ikke minst ha tillit til at personen kan klare å gjennomføre oppgaven slik at dere slipper å bekymre dere for dette før og under bryllupet.
Profesjonell toastmaster
Jeg har jobbet i mange bryllup og en fellesnevner for de beste bryllupene jeg har vært i er at de har profesjonelle toastmastere
Det var også en av de tingene vi brukte mest penger på til vårt eget bryllup, og en av de tingene som definitivt var verdt pengene
Fordeler med profesjonell toastmaster
Det er flere fordeler med å booke en profesjonell toastmaster til bryllupet:
Du får en toastmaster som er erfaren og har full kontroll
Toastmasteren vil være en person som kan fokusere 100% på sin oppgave
Alle gjestene kan nyte kvelden uten at du legger ekstra ansvar på en utvalgt toastmaster blant gjestene
Hva gjør en toastmaster?
Hovedoppgaven til en toastmaster er å annonsere taler og introdusere de som skal holde talene, men “bak kulissene” har toastmasteren også en rekke andre ansvarsområder;
Kommunikasjon med alle ansatte (kokker og servitører, bryllupsfotograf, DJ osv.)
Passe på at alle gjestene har det bra og koser seg
Passe på at alle er hvor de skal være til enhver tid
Passe på at alt går etter tidsskjema
Styre selskapsleker
Hva sier en toastmaster?
En toastmaster introduserer de som skal holde taler under bryllupet. Toastmasteren bør derfor være flink til å snakke. I tillegg skal toastmasteren gi opplysninger til gjestene om programmet for festen, styre selskapsleker og kunne snakke godt for å få opp stemninga.
I et bryllup vil det typisk se slik ut:
Toastmaster gir praktiske opplysninger om kvelden (rømningsveier, toaletter, røykpause, kaffeservering, selskapsleker, dans osv.)
Toastmaster presenterer menyen
Introduserer ulike taler
Leder selskapsleker
Sørge for god stemning med vitser, historier osv.